Er wordt een hippisch evenement georganiseerd door het evenementenbureau HAS en Linda is aangesteld om de sponsoring van dat evenement op zich te nemen. Het evenement heeft al aardig wat kleine sponsoren. Echter heeft het op korte termijn nog een hoofdsponsor nodig, nadat de hoofdsponsor van vorig jaar door de recessie een stapje terug doet. Linda wordt al spoedig door bedrijf X benaderd die de hoofdsponsoring op zich wil nemen. Bij nadere analyse van dit bedrijf blijkt dat ze produceren in het buitenland door middel van kinderarbeid. Door deze bevinding begint Linda sterk te twijfelen of het wel goed voor het evenement is deze sponsor aan te stellen.
Morele probleemstelling
Dient Linda bedrijf X als hoofdsponsor van het evenement aan te stellen ondanks de omstreden manier van produceren?
Probleemanalyse
Stakeholders en belangen:
Linda -> Wil zo veel mogelijk sponsoren voor het evenement.
Het bestuur van het evenement -> Wil een goede reputatie, veel (bekende) deelnemers trekken, veel bezoekers trekken, een goed evenement organiseren, grote prijzenpot creƫren, een goed rendement behalen.
Deelnemers evenement -> Willen het evenement winnen met een grote prijzenpot.
Bedrijf X -> Winst maken met productie, naamsbekendheid vergroten door sponsoren van het evenement.
Andere sponsoren -> Willen positieve naamsbekendheid verkrijgen door het sponsoren van het evenement.
Samenleving -> Wil geen evenement bezoeken dat gesponsord is door bedrijven die produceren door middel van kinderarbeid.
Mogelijke waarden:
· Goede reputatie/imago
· Goed rendement halen uit een evenement
· Grote prijzenpot
· Naamsbekendheid vergroten
· Veel sponsorgeld binnen halen
· Winst maken van een onderneming
· Hoog bezoekersaantal
Omstreden feiten:
Is de kinderarbeid die voor de productie van bedrijf X wordt gebruikt wel zo omstreden als het lijkt. Er is immers niks bekend over de omstandigheden.
Handelingsmogelijkheden
1) Zwart/wit strategie: Bedrijf X wel of niet het evenement laten sponsoren.
2) Strategie van aankaarten op hoger niveau: Je bespreekt het probleem met het bestuur van het evenement.
3) Strategie van samenwerking: Een gesprek aangaan met bedrijf X om verheldering over de productiewijze te krijgen.
4) Klokkenluiden: Naar buiten brengen dat bedrijf X gebruik maakt van kinderarbeid.
Ethische oordeelsvorming
Gevolgenethiek:
Bedrijf X wel laten sponsoren
| ||
Betrokkenen
|
Positieve gevolgen
|
Negatieve gevolgen
|
Linda
|
Veel sponsorgelden
|
Slechte reputatie
|
Het bestuur
|
Veel sponsorgelden
|
Slechte reputatie
|
De deelnemers
|
Grote prijzenpot
|
Slechte reputatie
|
Bedrijf X
|
Naamsbekendheid
|
-
|
Andere sponsoren
|
-
|
Slechte reputatie
|
De samenleving
|
-
|
Slechte gevoelens bij bezoek evenement
|
Bedrijf X niet laten sponsoren
| ||
Betrokkenen
|
Positieve gevolgen
|
Negatieve gevolgen
|
Linda
|
Geen slechte reputatie
|
Weinig sponsorgelden
|
Het bestuur
|
Geen slechte reputatie
|
Weinig sponsorgelden
|
De deelnemers
|
Geen slechte reputatie
|
Kleine prijzenpot
|
Bedrijf X
|
-
|
Geen naamsbekenheid
|
Andere sponsoren
|
Geen slechte reputatie
|
-
|
De samenleving
|
Goede gevoelens bij bezoek evenement
|
-
|
Strategie van aankaarten op hoger niveau
| ||
Betrokkenen
|
Positieve gevolgen
|
Negatieve gevolgen
|
Linda
|
Hoeft niet de beslissing zelf te nemen
|
Kan haar taak niet zelf volbrengen
|
Het bestuur
|
Hebben inspraak in belangrijke beslissing
|
Moeten kiezen tussen geld en reputatie
|
De deelnemers
|
-
|
-
|
Bedrijf X
|
-
|
-
|
Andere sponsoren
|
-
|
-
|
De samenleving
|
-
|
-
|
Strategie van samenwerking
| ||
Betrokkenen
|
Positieve gevolgen
|
Negatieve gevolgen
|
Linda
|
Krijgt inzicht in omstreden feiten
|
Kan andere inzichten krijgen
|
Het bestuur
|
Krijgt inzicht in omstreden feiten
|
Kan andere inzichten krijgen
|
De deelnemers
|
-
|
-
|
Bedrijf X
|
Kan de productiewijze toelichten
|
Kan tegengewerkt worden
|
Andere sponsoren
|
-
|
-
|
De samenleving
|
-
|
-
|
Klokkenluiden
| ||
Betrokkenen
|
Positieve gevolgen
|
Negatieve gevolgen
|
Linda
|
Krijgt meningen van anderen
|
Negatieve publiciteit
|
Het bestuur
|
Krijgt meningen van anderen
|
Negatieve publiciteit
|
De deelnemers
|
-
|
Negatieve publiciteit over deelname
|
Bedrijf X
|
-
|
Negatieve publiciteit
|
Andere sponsoren
|
-
|
Negatieve publiciteit sponsoring
|
De samenleving
|
-
|
Slechte gevoelens bij bezoek evenement
|
Beginselenethiek:
Bedrijf X wel laten sponsoren: Je gebruikt bedrijf X alleen als middel en niet als doel, indien er niet achter de bedrijfsvoering wordt gestaan.
Bedrijf X niet laten sponsoren: Er zouden geen reputaties in het geding komen.
Aankaarten op hoger niveau: Het bestuur zouden samen tot een goede oplossing kunnen komen die de minste negatieve gevolgen teweeg brengt.
Samenwerken: Linda bespreekt de problemen met het bedrijf en vraagt om verheldering.
Klokkenluiden: Er zouden meer mensen van dit probleem af moeten weten, zodat ze in actie kunnen komen tegen de bedrijfsvoering.
Deugdenethiek:
Van Linda wordt verwacht dat ze haar taak uit kan voeren, namelijk het regelen van de sponsoring van het hippische evenement. Er wordt verwacht dat ze sponsoren zoekt die qua missie en visie dichtbij die van het evenement liggen. Ze moet hierbij prioriteiten kunnen stellen, samenwerken met de sponsoren en advies durven vragen aan ervaringsdeskundigen.
Zorgenethiek:
De probleemeigenaar heeft een leidende rol in de sponsoring van het evenement. Ze staat boven de betrokkenen indien het gaat over het door laten gaan van de sponsoring vanuit de kant van het evenement. De betrokkenen kunnen echter wel hun aanbod intrekken. Dit geldt ook als de bedrijfsvoering toch binnen het evenement blijkt te passen. Linda moet zich dus wel iets aantrekken van de betrokkenen, omdat de situatie uit de hand kan komen indien er foutieve informatie vrijkomt. Ze moet naar de betrokkenen luisteren en hierna acties ondernemen.
Bedrijfscodes:
Het evenementenbureau wil een samenwerking met betrouwbare bedrijven met een constante inbreng. Het gaat om bedrijven dit zich met de paardensport willen kenmerken en qua missie en visie dicht bij het evenement staan.
Reflectie
Ik denk dat Linda het beste eerst kan samenwerken met bedrijf X en dus opheldering krijgt over de omstreden feiten. Na deze samenwerking kan ze samen met bedrijf X of samen met het bestuur ervoor kiezen de sponsoring door te laten gaan of de samenwerking met bedrijf X hier toch te beƫindigen. Hierdoor komt er geen foutieve informatie vrij bij personen die het misbruiken en komt het probleem tot een oplossing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten